Et nyt skoleår

Skoleåret er kommet godt i gang, og vi er vist alle kommet ind i hverdagen igen efter en dejlig sommerferie.

Nyt om klasser:

Vi har i år budt to 0. klasser velkomne. De blev flaget ind af 1. klasse på 1. skoledag, og har brugt de sidste uger på at lære skolen, de voksne og kammerater at kende. Det kan være svært at starte op, men vi oplever, at børnene trives og er ved at lære de forskellige rutiner at kende.

Da vi mangler et fysik-/kemilokale har vi lavet en aftale med HTX om at låne deres laboratorier til undervisning i fysik/kemi, biologi og geografi i 7./8. klasse. HTX mangler til gengæld en hal og låner vores.

Morgensamlinger:

Morgensamlingerne er i år fordelt på forskellige aktiviteter. Om mandagen hentes 0.- 3. klasserne af deres ældre skolevenner, og aktiviteterne til samlingen laves sammen. Vi har med stor succes danset Boogie Woogie og leget Bro Bro Brille. Tirsdag er klassernes dag. Indtil videre har vi set forskellige danseoptrædender, hvor alle ofte er inviteret med i dansen - samt hørt om Rosas spændende tur til USA. Onsdag og fredag er ”almindelige” morgensamlinger med sang, massage m.m. Om torsdagen vil vi gerne have besøg udefra. Dette startes op på torsdag d. 22. september – dog med Lise, som den første ”gæst”. Vi håber stadig at høre fra jer vedr. disse besøg.

Temauge:

Temaugen om Verdensmålene forløb i fuld aktivitet, og eleverne fordybede sig i og eksperimenterede med vind- og vandenergi, drivhuseffekten, affaldssortering, venskab og meget mere. Temaugen sluttede om torsdagen, da det var FN’s internationale læsedag om fredagen – her gik skolen fra 4 dage med fuld tryk – til en dag med læsning, stilhed og hygge.

Pedel og rengøring:

Vi har været så heldige, at både Poul og Natasja er startet hos os.

Poul er startet som pedel og er nu både i gang med at rydde op på udearealerne og at klippe græs og fjerne ukrudt. I vil de næste uger se, at affaldet samles ved parkeringspladsen – det ser ikke pænt ud, men ligger klar til, at vi får en container at putte det i.

Natasja er lige startet. Natasja er ansat i det samme firma, som stod for vores aftenrengøring, men vi har vurderet, at det giver en større og nødvendig fleksibilitet, at rengøringen sker i løbet af dagen, hvor vi kan have dialog med hinanden om, hvad der er hensigtsmæssigt. Natasja møder kl. 6.30 hver morgen, og afløses af en anden ved sygdom og ferie. Vi glæder os også meget til dette samarbejde og kan allerede se en forskel.

Loppemarked, løb, græs, tømning af trailer og støtteforening m.m.

Tusind tak for den hjælp og støtte vi oplever gennem jer i diverse sammenhænge. Det er vigtigt for os alle, at vi insisterer på, at dette netop er en af de friskoleværdier, som er vigtig: At vi hjælper hinanden og støtter op om fællesskabet, så børnene oplever, at vi sammen om at skabe den bedste skole for dem.

I samme forbindelse vil vi minde jer om, at vi mangler flere til at indgå i arbejdet med en støtteforening. At have en støtteforening er fx afgørende for at kunne søge forskellige fonde, hvilket kunne være meget fint at kunne – fx til legeplads.

Mobiltelefoner m.m.

Vi har besluttet, at alle klasser fremover har mobilfri tid gennem hele skoledagen – dette gælder også ure, som har samme funktion som mobiltelefoner. De fleste klasser vil ikke opleve dette som en forandring. Hvis jeres børn vælger at tage telefonerne med, afleveres de ved dagens start, og som noget nyt afleveres også urene. Overholdes ovenstående ikke, inddrages telefonen/uret, som så kan afhentes på kontoret af jer.

Vi har i år oplevet, at flere elever i de mindre klasser har ure med funktion som en mobiltelefon, og at de benyttes i løbet af dagen – både til at kommunikere indbyrdes med, men også til at lave aftaler med jer forældre om fx at blive hentet ved sygdom. Vi ved, at I snakker med jeres børn i aller bedste mening, men vi er fx nødt til at vide, når jeres børn hentes i skoletiden. Det er derfor vigtigt, at I alle har snakket eller skrevet med en voksen, inden I henter jeres barn i skoletiden.

I SFO, er der fremover mobiltid for 3. klasse og op kl. 13 – 14.

Vi ønsker, at børnene er sammen med hinanden i pauserne og SFO’en, finder på hyggelige og sjove ting, får frisk luft og leger, og at vi som voksne kan understøtte dem i dette😊Vi ønsker desuden, at alle børn ved, at det er trygt at gå til en af de voksne på skolen, som vil håndtere den udfordring, der må være.

Vi glæder os til et godt skoleår med jer

P.S Følg gerne med på skolens Facebookside og Instagramprofil – her lægger vi nogle af alle de ting, vi laver op, så I også der har mulighed for at følge med.

33 visninger0 kommentarer