top of page

Slutmål og delmål

Undervisningen på Frederikshavn Friskole står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen og tager udgangspunkt i de beskrivelser, som fremgår af Forenklede Fælles Mål, herunder også læseplaner og undervisningsvejledninger. 

Fælles mål sikrer at man både lærer nogle færdigheder, og at udvikle/øve sine kompetencer i at anvende færdighederne i forskellige sammenhænge – også dem som ikke er opfundet endnu.  

Desuden tilstræbes det at følge UVM’s vejledende timetal for årgange og fag. Samtidig mener vi, at det er vigtigt, at man ikke har for lange skoledage og at udbyttet af dagene er størst muligt. Det mener vi bedst kan efterleves ved at skabe mulighed for kortere skoledage.

Friskolen har udviklet sit eget fag Kunst, Innovation, Håndværk (KiH) som tilgodeser faglige mål i billedkunst og håndværk/design. I tillæg til disse mål, er det med KiH vores ambition, at sørge for at eleverne præsenteres endnu tidligere for anvendelse af lettere værktøj, sådan at evner og ideer matcher elevernes ambitioner i innovations- og designproces, uanset årgang.  

På samme måde samlæses også fagene Historie, Samfundsfag, Religion (HSR) hvor vi sigter efter at skabe sammenhæng mellem historiske begivenheder og aktuelle emner fra dagens samfund, herunder også filosofiske eller etiske spørgsmål, som rummes af bl.a. religionsfaget. Således undervises ikke blot kristendomskundskab – og sammenhængen i fagene sættes i en nutidig kontekst med forståelsesramme i historien og forskellige religioner. 

Ligeledes har vi lagt naturfagene sammen, så de blot på skemaet hedder naturfag, hvilket dækker over målene for natur/teknologi i 0-6.klasse samt biologi, geografi og fysik/kemi i 7-9.klasse. Disse fag munder nemlig alligevel ud i en fællesfaglig naturfagsprøve til eksamen. Eleverne er derfor bedre klædt på til prøven, da arbejdsformen er den samme, som de har mødt i deres skolehverdag – på samme måde som man i det virkelige liv ikke opdeler fagene og deres metoder, men i stedet benytter dem i samspil med hinanden. 

Frederikshavn Friskoles værdigrundlag opfyldes ved, at den enkelte lærer inden for rammerne af “Fælles mål” sætter sit personlige præg på undervisningens indhold og metode, så eleven oplever skolens værdier i hverdagen.

Du kan læse nærmere om de enkelte fag, Fælles Mål og læseplaner mv. via dette link: Fælles mål

bottom of page